VOEDING EN GEZOND BINDWEEFSEL

28-03-2018

Op donderdag 11 januari van dit jaar heeft Fred een uitstekende lezing van Margo Peinemann gevolgd over de invloed van voeding op ons bindweefsel. Ze vertelde over de laatste ontwikkelingen op haar vakgebied de Orthomoleculaire Geneeskunde. We werden goed wakker geschud. Het nieuwe jaar is echt begonnen.

 

Als je gezond eet en drinkt gaat bij weefselbeschadiging je weefsel zich herstellen binnen drie tot vijf dagen. Als je slechte voeding eet, veel rookt en veel alcohol drinkt duurt dat veel langer.

Welke stoffen heeft een lichaam echt nodig om goed te kunnen functioneren?

 

Dit zijn de vijf verschillende voedingsstoffen:

 

Eiwitten: vooral de dierlijke eiwitten uit spiervezels bevatten de juiste eiwitten, die we nodig hebben in onze voeding. Met name het vlees van alles wat rent, vliegt en zwemt. Niet het visje uit een kweekvijver, die geen ruimte heeft om te kunnen zwemmen. Die kan geen echte spiervezels aanmaken. Hetzelfde geldt voor de bekende plofkip en het beest wat niet zijn eten buiten bij elkaar  kan scharrelen. Uit onderzoek blijkt dat als we zeventien vrije uitloop eieren per week eten, dat geen nadelige gevolgen heeft voor ons lichaam.     

 

Koolhydraten: witte rijst, pizza, frisdranken, snoep, koek, suiker bevatten veel suiker. Volkoren rijst en volkoren brood zijn een stuk beter en natuurlijk is fruit gezond.           

 

Vetten: en dan wordt niet Becel bedoeld, maar alle goeie vetten zoals olijfolie.       

 

Vitamines: heel veel fruit wordt onrijp geplukt, maar alleen aan de boom gerijpt fruit door de zon bevat veel vitamine C. Goed fruit is rood/oranje, maar dan niet geverfd.            

 

Mineralen: zoals calcium, ijzer, kalium, magnesium en natrium. In kant en klaar producten zit vaak teveel natrium.

 

Eet alleen als je echt honger hebt. Dus ga ’s morgens eerst sporten, voordat je gaat ontbijten, want je hebt nog voldoende energie van je verteerde eten (spijsvertering 4-6 uur) van de vorige dag. Eet twee of drie keer per dag en niet voortdurend kleine beetjes, want telkens weer wordt je immuunsysteem geactiveerd. Hoe vaker deze wordt geprikkeld hoe meer overbelasting van je immuunsysteem. Hetzelfde geldt voor het drinken. Drink als je echt dorst hebt en drink dan veel, niet telkens een klein slokje uit een flesje.